مقالات آرشیو خبر ها
BBC را فراموش کنید، ما RRC را در اختیار داریم: بانوی پیر به دنبال بنا نهادنِ سلسله پادشاهی جدید در خط دفاع

BBC را فراموش کنید، ما RRC را در اختیار داریم: بانوی پیر به دنبال بنا نهادنِ سلسله پادشاهی جدید در خط دفاع

«اگر به دنبال تفریح و سرگرمی هستید بهتر است به سیرک بروید»، این ها کلماتی بود که توسط مکس آلگری پس از نمایش خسته کننده و بردِ خفیف 1‐0 یوونتوس مقابل موناکو در مرحله ی یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان در دو فصل قبل بر زبان آورده شد. با وجود اینکه بیانکونری در نیم ساعت پایانی آن دیدار برای صعود به مرحله ی بعد تیم شایسته تری به نظر می رسید، با این حال وجودِ خط دفاعی مستحکم به آن ها این اجازه را داد که به مراحل پایانی این رقابت ها صعود کرده و فینالیست شوند. در طول پنج فصل گذشته، یوونتوس با تکیه بر خط دفاعی مستحکم خود عناوین قهرمانی زیادی کسب کرده است و حالا به نظر می رسد در تلاش است که که خط دفاعی قدرتمندی برای سال های آینده پایه ریزی کند.

 

پیش از ورود آنتونیو کنته، یوونتوس هم در خط دفاعی و هم در جایگاه خود در جدول سری آ با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کرد. به پایان رساندن فصول 2009‐2010 و 2011‐2010 در رتبه ی هفتم جدول و دریافت 103 گل در این دو فصل به خوبی ضعف های تیم را آشکار می کرد. همین امر بیانکونری را وادار کرد تا به ترمیم مشکلات عقبِ زمین خود بپردازد.

 

در ابتدای فصل بعد، کنته تصمیم گرفت خط دفاعی شامل نیکولا لگروتالیه، کریستیان مولینارو، مارکو موتا و آرماند ترائوره که همواره مرتکب اشتباهات وحشتناک و جبران ناپذیری می شدند را تغییر دهد. در حالی که تنها استفان لیختشتاینر برای تقویت خط دفاعی در نظر گرفته شده بود، سرمربی ایتالیایی لئوناردو بونوچی را متحول کرد و نقشی را به آندرا بارزالی که دست کم گرفته می شد محول کرد تا توانایی های منحصر به فرد او آشکار شود. این دو نفر همراه با جورجو کیه لینی نقش خط دفاع را در سیستمِ 3‐5‐2 برای آنتونیو کنته ایفا کردند و این چنین بود که خط دفاعِ BBC متولد شد. در طول چهار فصلِ بعد، خط دفاعیِ BBC خود را به عنوان یکی از بهترین خطوط دفاعی فوتبال تثبیت کردند و یوونتوس با وجود این خط دفاعی به رکوردهای زیادی در ایتالیا رسید. البته نباید کمک های الهی جان لوئیجی بوفون افسانه ای که در پشت سر این سه نفر قرار داشت را نیز نادیده گرفت. کافی است به این آمار توجه کنیم تا متوجه اهمیت BBC شویم: یووه در طول پنج فصل گذشته 111 گل دریافت کرده است، در حالی که در آن دو فصلِ کابوس وار به تنهایی 103 گل درون دروازه ی خود می دید.

 

و حالا با پنج قهرمانی متوالیِ اسکودتو و پتانسیلِ کامل برای رسیدن به ششمین عنوان، یوونتوس در حال برنامه ریزی برای ساختن BBC جدیدی است که بتواند به سلطه ی خود در ایتالیا ادامه دهد. در طول این مدت یوونتوس نه جام قهرمانی کسب کرده است و رکوردهای دفاعی خارق العاده ای از خود به جای گذاشته است. البته تلاش ماروتا و همکارانش برای به خدمت گرفتن مدافعین با استعداد لیگ نباید برای هواداران یوونتوس غافلگیر کننده باشد.

 

 

ماتیا کالدرا مدافع تیم زیر 21 سال ایتالیا در بازی دوستانه آتزوری و فرانسه، ایتالیا، 2016.

 

پنج شنبه هفته گذشته، یوونتوس انتقال ماتیا کالدرا از آتالانتا را با مبلغ 15 میلیون یورو به همراه 6 میلیون یورو پاداش های اضافی تکمیل کرد. این مدافع جوان تا فصل 2018 در آتالانتا خواهد ماند. کالدرا همراه با دیگر استعدادهای جوان آتالانتا فصلی طوفانی را رقم زده اند و گاسپرینی و شاگردانش در تلاش برای رسیدن به جایگاه اروپایی در جدول سری آ هستند.

 

با وجود کالداری 22 ساله، حالا یوونتوس مدافع جوانی پیدا کرده است که می تواند در دهه ی آینده به آن متکی باشد. هنگامی که او به یوونتوس ملحق می شود بارزالی 37 ساله و کیه لینی 34 ساله خواهند شد و بنابراین زمان مناسبی برای ورود کالدرا به تیم خواهد بود. حتی خوشبین ترین هواداران یووه نیز بر این باور هستند که با وجود توانایی های بارزالی و کیه لینی رفته رفته نمی توانند دیگر همان خط دفاعی مستحکم گذشته را تشکیل دهند، به خصوص کیه لینی که در دو سال اخیر با مصدومیت های متنوعی دست و پنجه نرم کرده است.

 

با این وجود کالدرا به تنهایی برای برپا کردن سلسله ی پادشاهی دیگری در خط دفاع کافی نخواهد است. بله، درست حدس زدید! خوشبختانه، یوونتوس در حال حاضر دنیله روگانی خوش آتیه را در اختیار دارد. از زمان نمایش های درخشان او در تیم امپولی، روگانی همراه با السیو رومانیولی از میلان به عنوان آینده دارترین مدافعین آتزروی خود را اثبات کرده اند. در طول یک فصل و نیم حضور در یوونتوس، روگانی 22 ساله در 24 دیدار برای بانوی پیر به میدان رفته است و در این مدت عملکرد خود را بهبود بخشیده است و می تواند رقیب جدی برای هر مدافعی در یوونتوس باشد. اما مهم ترین بخش این است که او نیز مانند کالدرا 22 سال سن دارد. همان گونه که خط دفاع درخشانِ BBC به افول خود نزدیک می شود، روگانی و کالدرا به عنوان ستاره های تازه متولد شده درخشنده تر می شوند.

 

 

شادی دانیله روگانی پس از گلزنی در رقابت های لیگ قهرمانان در مقابل دیناموزاگرب، ورزشگاه یوونتوس، تورین، 2016

 

روگانی و کالدرا همراه با رومانیولی آینده دارترین مدافعان آتزوری را تشکیل می دهند. اما در این بین نباید فیلیپو رومانیا را فراموش کنیم. این بازیکن 19 ساله از زمانی که به تیم پریماورای یوونتوس ملحق شده است عملکرد خارق العاده ای از خود به نمایش گذاشته است و در حال حاضر نیز کاپیتان تیم نیز است. هم آنتونیو کنته و هم مکس آلگری در هنگام بحران در خط دفاع بارها او را به تیم اول دعوت کرده اند و این نشان از اعتقاد آن ها به این بازیکن است. در صورتی که رومانیا همین گونه به پیشرفت خود ادامه دهد، هیچ دلیلی برای حضور او در تیم اصلی یوونتوس در آینده ای نزدیک نخواهد بود. همراه با کالدرا و روگانی، این سه نفر می توانند پایه های مستحکم دفاع میانی یوونتوس را تشکیل دهند.

 

فلیپو رومانیا کاپیتان تیم پریماورا

 

اما یوونتوس در مورد مدافعان کناری چه اندیشیده است؟

 

بیانکونری در حال حاضر دو بازیکن با کیفیت در این پست ها در اختیار دارد که الکس ساندرو و پل لیرولا هستند. همه هواداران به خوبی مطلع هستند که ساندرو خود را به عنوان یک مدافع چپ با کلاس جهانی مطرح کرده و در حال حاضر در پست خود به عنوان یکی بهترین بازیکنان است و شاید مارسلوی برزیلی از حیثِ کیفیت از او بالاتر باشد. از طرف دیگر، پل لیرولا همراه با تیم ساسولو برای اولین بار در حال حاضر در بهترین سطح فوتبال بازی می کند و خود را به عنوان یک مدافع قدرتمند اثبات کرده است.

 

همانند روگانی، کالدرا و رومانیا این بازیکن اسپانیایی نیز در حال پیشرفت است و اثبات کرده است که می تواند در آینده ای نه چندان دور به عنوان یکی از مدافعین راست با کلاس جهانی باشد. با حضور الکس ساندرو و پل لیرولا در جناحین، به نظر یوونتوس از چشم اندازی که برای آینده ی خط دفاع خود تصور کرده است خوشحال باشد.

 

هنگامی که به گزینه های یووه برای خط دفاعی نگاه می شود پیدا کردن این چنین استعدادهایی به طور همزمان در یک تیم خیلی دشوار است. شاید تنها چالش پیش رو پیدا کردن نابغه ای همچون جان لوئیجی بوفون افسانه ای باشد که در حال حاضر نیز گزینه هایی برای جانشینی او مطرح شده است.

 

ذهنیت ساختن خط دفاعی قدرتمند، به بانوی پیر این امکان را داد که فاتح جام های زیادی شود و این فرمولی است که یووه به خوبی با آن آشنا است. در حالی که ممکن است BBC به اواخر دوران سلطنت خود نزدیک شده باشد، اما خط دفاع RRC (روگانی، رومانیا و کالدرا) آماده هستند که بتوانند تاج و تختِ پادشاهی خط دفاعِ یوونتوس را برای سالیان سال از آن خود کنند.

 

در این بین نباید از یک نکته غافل شد: خط دفاع قهرمان ایتالیا چه BBC باشد و چه RRC، بانوی پیر از این دانش آگاهی دارد که چگونه سنگِ بنای لازم برای تثبیت خط دفاعی قدرتمند خود را پایه گذاری کند.

 

به قلم گرِگوی کالتابانیس


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
محمد پارسافر
محمد پارسافر«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: